עגלת קניות |
||||
|
רדיו חזק / מרדכי נאור |
|||||||
לרגל צאת הספר, אנו מעניקים לרוכשים דרכנו הנחה של 29% ודמי המשלוח עלינו .
תחנת השידור הצבאית גלי צה"ל היא תופעה יחידה במינה בתולדות השידור במדינת ישראל ואולי אף בעולם כולו. דומה, שאין עוד תחנת שידור צבאית, במדינה דמוקרטית, התופסת מקום כה חשוב במערך התקשורת הלאומית ופועלת בצורה ייחודית זה שנים רבות, למעשה כמעט בכל שנותיה של המדינה. על הנושא הזה דובר ונכתב כבר לא מעט, וספר זה בא להשלים את התמונה, אך מנקודת־מבט מיוחדת, של מי שעמד בראש התחנה במשך יותר מארבע שנים וחי את חייה עוד כשלוש שנים, ובסך הכול שבע שנים בדיוק.
ד”ר מרדכי נאור הוא סופר וחוקר תולדות ארץ-ישראל. כתב וערך ספרים רבים. בין ספריו: ספר המאה - היסטוריה מצולמת של ארץ ישראל במאה ה –20; ירושלים - עיר ועם; הטור השמיני - מסע בעקבות הטורים האקטואליים של נתן אלתרמן וביוגרפיות של הברון רוטשילד ושל הרמטכ"לים יעקב דורי וחיים לסקוב. זכה בפרס סוקולוב לעיתונות הכתובה (2002), פרס הרצל (2006), פרס בן-גוריון (2007), פרס נשיא המדינה לציון זכרו של זלמן שזר (2012) ופרס יצחק שדה - ציון מיוחד (2013). בעבר, איש התקשורת הכתובה והמשודרת. ערך תוכניות ברדיו ובטלוויזיה, וכיהן כמפקד גלי צה”ל במשך יותר מארבע שנים.
מבוא
תחנת השידור הצבאית גלי צה"ל היא תופעה יחידה במינה בתולדות השידור במדינת ישראל ואולי אף בעולם כולו. דומה, שאין עוד תחנת שידור צבאית, במדינה דמוקרטית, התופסת מקום כה חשוב במערך התקשורת הלאומית ופועלת בצורה ייחודית זה שנים רבות, למעשה כמעט בכל שנותיה של המדינה. על הנושא הזה דובר ונכתב כבר לא מעט, וספר זה בא להשלים את התמונה, אך מנקודת־מבט מיוחדת, של מי שעמד בראש התחנה במשך יותר מארבע שנים וחי את חייה עוד כשלוש שנים, ובסך הכול שבע שנים בדיוק. התמזל מזלי וזכיתי להימנות עם חבורת גלי צה"ל במהלך תקופה ארוכה. הכרתי מקרוב את התחנה ועובדיה ועמדתי בראשה בשנים סוערות, השנים שלאחר מלחמת יום הכיפורים, ועדת אגרנט, המהפך הפוליטי של 1977 והסכם השלום עם מצרים. כמעט כל אחד מהימים ההם היה סוער ומרתק. לא היה לנו בתחנה אף רגע אחד של שקט. גליה של תחנת גלי צה"ל היו גבוהים תמיד. קשה? בוודאי. מאתגר? ללא ספק. זהו סיפור כללי, על אחד מאמצעי התקשורת הבולטים בישראל, ועם זאת בעל נופך אישי. הסיפור שלי. עשיתי מאמץ להקיף את שבע השנים שלי בגלי צה"ל, מהן ארבע ורבע בראש התחנה, מכל זווית אפשרית, כפי שהדברים נראו לי. ייתכן שאחרים, שהיו באותה עת בתחנה זוכרים את הדברים אחרת. אני מבקש מראש את סליחתם והבנתם: אלה הם הזיכרונות שלי. משולבים בזיכרונות האישיים אירועים כלליים של ה"סבנטיז": המלחמות, אירועים פוליטיים מרכזיים, אירועי תרבות ועוד. לעתים הרשיתי לעצמי לחרוג מעט מהמסגרת. כך עשיתי, למשל, בתיאור פעילות התחנה בעקבות מותו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן־גוריון. הרחבתי את היריעה וסיפרתי על פגישותי אתו, שכל אחת מהן הייתה מעניינת ומאלפת. רוב אנשי התחנה, וכל אלה שהיו קשורים אליה באותן שנים (1978-1971), מוזכרים בשמותיהם. עם זאת, ראיתי לנכון במספר מקרים – בעיקר קשים ומסובכים – להעלים שמות או לטשטש זהויות. מי שהכיר את הדברים יֵדע במה ובמי מדובר ולגבי האחרים החידות יישארו בלתי־פתורות. הדברים נכתבו לפי מיטב זיכרוני תוך היעזרות במסמכים ובדיווחים בני הזמן. הסתייעתי ברבים מאנשי התחנה ומאלה שליוו אותה באותן שנים, נפגשתי איתם ורעננתי את הפרטים. ייתכן שפה ושם נפלו טעויות. כל האחריות עלי, כמובן. הוספתי גם תמונות ומסמכים המרחיבים – כך אני מקווה – את היריעה. ועוד הרחבה – בפרקי הנספחים, המאירים את התחנה באור כללי יותר. שם הספר לקוח משירהּ של להקת "תיסלם" אשר חובר על־ידי שלושה מבוגרי גלי צה"ל – דורי בן־זאב, יאיר ניצני, יזהר אשדות (וכן יושי שדה), והולחן על־ידי ניצני ואשדות, כך שהוא בהחלט "נשאר במשפחה". השיר אף הוקלט באולפני גל"צ. אני מבקש להודות לכל מי שעזר בכתב ובעל־פה. תודה מיוחדת לד"ר מספר הספרים העוסקים בתקשורת הישראלית לסוגיה וגווניה אינו רב. אני מקווה שספר זה יעלה תרומה נוספת לתחום זה ובד־בבד ישפוך אור על תקופה מרתקת בתולדות המדינה.
ד"ר מרדכי נאור
כשפרש ב–1978, הותיר אחריו תחנת רדיו המשדרת 24 שעות ביממה, מתהדרת בחדשות ובתוכניות אקטואליה לצד תוכניות ייחודיות כמו האוניברסיטה המשודרת ומהווה מתחרה קשה לקול ישראל. 35 שנה חלפו מאז, וכעת התפנה נאור, סופר וחוקר תולדות ישראל, לפרסם את זיכרונותיו מתקופתו בגלי צה"ל. ספרו החדש, “רדיו חזק" (הוצאת אבן חושן), מאפשר הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של כלי התקשורת הייחודי והשנוי במחלוקת הזה. נאור מתאר בו מפגשים יוצאי דופן עם מנהיגי המדינה, עימותים עם רמטכ"לים ועם שרי ביטחון, עבירות צנזורה, פליטות פה משעשעות ומאבקי כוח, יוקרה ושליטה, שהיו מנת חלקה של גלי צה"ל מימיה הראשונים. בין כל אלה בולט במיוחד העימות החזיתי והקולני שפרץ ב–1977 עם שר הביטחון עזר ויצמן, שאיים לסגור את התחנה הצבאית. הרמטכ"ל מוטה גור הזהיר את נאור כי "בעל הבית השתגע", אבל אמר כי ידיו כבולות. הפגישה עם ויצמן התקיימה באחד מימי שישי בחודש אוקטובר. “תהיה גבר ותודיע עכשיו שאתה סוגר לגמרי את התחנה", אמר לו נאור, שהרים את קולו. נאור, שנערך מראש למפגש הטעון, הצטייד בנשק ייחודי וכיוון אותו לבטן הרכה של וייצמן, שהיה בעבר מפקד חיל האוויר. “זה כאילו שתיתן הוראה לחיל האוויר להחזיר את מטוסי הבוכנה ספיטפייר ומוסטנג של שנות ה–40 וה–50, ותוותר על מטוסי הסילון של ימינו. אנחנו בנינו, מבחינת השידור, את מטוס הקרב המשוכלל ביותר, ואתה רוצה להחזיר אותה ל'פרימוסים' של 1948”, הטיח בפני שר הביטחון. ידו של נאור היתה על העליונה לבסוף, אבל ויצמן לא ויתר על זכותו לומר את המלה האחרונה. “אני לא מתערב, אבל אני מחכה לכם, אתם בתחנה, מעבר לפינה. פספוס אחד ואני סוגר אתכם. הישיבה הזו נעולה", אמר. מפגש טעון נוסף התקיים בין נאור לרפאל איתן (רפול), כשהיה אלוף פיקוד צפון. נאור עשה מאמצים להכיר את המפקדים הבכירים של צה"ל, וב–1974 נקבעה לו פגישה עם איתן באחד מימי שישי, ב–7:30 בבוקר, בלשכת האלוף בנצרת. “אז אתם מגלי צה"ל?" פתח איתן. “עם מי יש לי הכבוד?" לאחר שנאור הציג את עצמו ואת שותפיו תהה האלוף: “אז למה באתם?". נאור והצוות שלו ניסו לברר מה אלוף הפיקוד היה רוצה לשמוע ברדיו. תשובתו היתה: “שירים רוסיים". כשהתבקש להרחיב, אמר: “למה לא? אלה שירים יפים. הייתי במוסקווה לפני הרבה שנים, במשלחת של הצנחנים, ומכל רדיו ואפילו רמקול בתחנת הרכבת בקעו השירים היפים האלה". בהזדמנות אחרת הוזמן רפול להתארח בתוכנית "אוהב־לא אוהב", בעריכת עדנה שביט, שבה אנשים מוכרים הציגו למאזינים את השירים האהובים עליהם. כשהגיע תורו של רפול, הוא "טרף את כל המערכות... והוציא ממש את המגישה מדעתה", כותב נאור. השיחה, שאמורה היתה להימשך כ–20 דקות, הסתיימה אחרי ארבע דקות בלבד. על רוב השאלות השיב איתן ב"כן", “לא" או ”לפעמים". כשהמגישה התריעה בפניו שלא תוכל לשדר את התוכנית אם לא יאריך בדיבור, הוא אמר: “זה אכפת לי כמו שלג דאשתקד". בהמשך הוסיף: “את רוצה שאני אעשה לך את החיים קלים. זה לא תפקידי כלל", ואף הציע לה להתאבד. גם הפגישה עם מפקד חיל האוויר בני פלד היתה טעונה. “עם כניסתנו הוא התפרץ כלפינו: 'האם יש לכם בכלל זכות לשדר לחיילי צה"ל?' בקושי התיישבנו סביב השולחן", כותב נאור. פלד דרש מנאור ומשותפיו לספר בקצרה על דרכם בצה"ל והוסיף: “נראה אם אתם ראויים לתפקידכם". בשנים הבאות היו לנאור כמה היתקלויות לא נעימות עם פלד. “הוא לא היסס לטלפן כאשר שיר כלשהו ששמע בעת שנסע במכוניתו לא נראה לו", כותב נאור. יחסיהם של מפקד חיל האוויר וגלי צה"ל הגיעו לשפל כשפלד הטיל חרם מוחלט על כניסת כתבי התחנה לבסיסי חיל האוויר, בעקבות כתבה שלא מצאה חן בעיניו. נאור זוכר גם כמה מהטעויות המביכות שהתרחשו במשמרת שלו. הבולטת היתה תקלה שאירעה בעטיו של שידור תוכנית על "גשר הגלילים", גשר רב־פרקים, שאמור היה לסייע לכוחות צה"ל לחצות את תעלת סואץ. זה היה פרויקט סודי של חיל ההנדסה, שפותח בשנים שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום הכיפורים. צוות של גלי צה"ל הקליט תוכנית בהשתתפות יוזמי הגשר, בוניו ומפעיליו. אחרי כמה חודשים התקבל סוף סוף האישור המיוחל לשדרה, בכפוף לתיקוני צנזורה. עורכת התוכנית קיבלה לידיה רשימה ארוכה של תיקונים ושינויים, טלפנה לחיילת בתחנה והכתיבה לה את השינויים שעליה להכניס להקלטה. למחרת השידור הוזעק נאור ללשכתו של קצין חינוך ראשי, שרתח מזעם. התברר שהחיילת סימנה את התיקונים באדום, אבל מסיבה לא ברורה אישרה את הקטעים שנפסלו ופסלה את אלה שאושרו. כך שודרו דווקא הקטעים שנפסלו, ואילו רוב החומר שאושר נעדר מהתוכנית. הפרשה התגלגלה לפתחו של הרמטכ"ל גור, שביקש לדעת אם השידור "הדפוק" הזה, כדבריו, היה בשוגג או במזיד. תלונה אחרת על שידור בעייתי התקבלה בעקבות תוכנית שהגיש יוסף לפיד, שהיה אז עיתונאי. ללפיד היתה תוכנית שבועית בשם "הלילה", שבה התארחו אישי ציבור ואמנים. אחרי מלחמת יום הכיפורים ביקש נאור להיעזר בו גם ביום. הוא קיבל בשמחה את הצעת לפיד להגיש פינה שבועית, שבה יינתנו לטבחים צבאיים עצות לשיפור התפריט, שהורכב מלוף ומשעועית. באחד הימים הציע לפיד לטבחים לתבל את בשר הלוף בשמנת. “לא חלפו אפילו עשר דקות ומלשכת הרב הראשי לצה"ל בקעו הצווחות עד לב השמים, ואנו הוזהרנו לבל נחטא ונחטיא שוב", נזכר נאור. תוכנית נוספת שסיבכה את נאור היתה "בוא נדבר", שבה שוחח נתן דונביץ' עם מאזינים בלילה. באחד מימי חמישי ב–1971 עלה לשידור מאזין מחולון, שבחר לדבר על תפקוד ח"כ ישראל ישעיהו. “מר ישעיהו לא מצליח בתפקידו, בגלל שהוא הנגטיב של בן־גוריון", אמר, בהתייחסו למוצאו של ישעיהו, יוצא תימן, ולמראה החיצוני שלו - נמוך קומה ובעל רעמת שיער מתנפנפת, שהזכירה את זו של דוד בן־גוריון. המנחה הוריד את המאזין מהשידור, אבל למחרת זומן נאור ללשכת קצין חינוך ראשי, יצחק ארד, בעקבות תלונה שהגיש ישעיהו ליו"ר הכנסת, ראובן ברקת. “אמרתי אלף פעמים שהשידורים החיים האלה יורידו אותנו שאולה", נזף ארד בנאור. “אם יום אחד יחליטו לסגור את התחנה, זה יהיה בגלל השידורים החיים". קצין החינוך הראשי דרש שגלי צה"ל תצטייד במכשיר היוצר השהיה בשידור, הגורם לפער של עשר שניות בין ראשית השיחה עם המאזין לכניסת דבריו לשידור. המכשיר אפשר להוריד מהקו מאזינים שהשתמשו במלים לא נאותות, או אמרו דברים פוגעים. אבל לא כל הזיכרונות היו קשים. אחרי מלחמת יום הכיפורים הפעילה התחנה אולפן בבסיס גדול בעבר המערבי של תעלת סואץ, בפאיד, ששימש את הצבא המצרי עד המלחמה. 20 מאנשי גלי צה"ל, חיילים בסדיר ובמילואים ואזרחים עובדי צה"ל, הוצבו שם ויצאו לסיקור. “האווירה באולפן פאיד היתה סואנת ועליזה. נהגי האולפן גידלו לצדו ברווזים והבמאי יוסי יזרעאלי, איש מילואים של גל"צ, הצליח לגרום לאחד הברווזים לגעגע בשידור 15 שניות, ב'אייטם' שזכה לשם 'ברווז עיתונאי מעבר לתעלה'”, כותב נאור. לקריאת הכתבה באתר הארץ לחץ כאן
--------------------------------------------------------------------------------
"אף רגע אחד של שקט" ד"ר מרדכי נאור משחזר בספרו החדש "רדיו חזק" את שנותיו כמפקד גלי-צה"ל, שכללו לא רק את השקת "הטלפון האדום" ו"האוניברסיטה המשודרת", אלא גם מאבק חזיתי מול שר הביטחון רפי מן | העין השביעית, 20.1.14 הסוציולוגית האמריקאית גיי טוכמן הגדירה לפני כמה עשורים את עבודת ארגוני התקשורת כתהליך שבו הופכים את הבלתי צפוי לעניין שבשגרה. זה תיאור מדויק של המציאות היומיומית בעיתונים ובתחנות שידור, שם טורפות במפתיע ידיעות דרמטיות על פיגועים, משברים מפלגתיים ודרמות אחרות את כל התוכניות שהוכנו והופקו מבעוד יום. בשנים האחרונות נוסף עוד מימד לאי-הוודאות המלווה את אנשי התקשורת – החשש מסגירה של הארגון שבו הם מועסקים או מפיטורים נרחבים.
"רדיו חזק", ספרו החדש של ד"ר מרדכי נאור (בהוצאת אבן-חושן), מתאר בין היתר את הדרך שבה הצליחה התחנה יותר מפעם אחת להתמודד עם האיומים על קיומה. נאור, מי שהיה מפקד גלי-צה"ל בשנים 1974–1978, משחזר, לדוגמה, את מתקפת הנגד שניהלה התחנה נגד תוכניתו של שר הביטחון וייצמן להשתיק את משדרי גל"צ או להחזיר אותה "למשבצת המצומצמת של ארבע-חמש שעות שידור בשבוע, לשמש לוח מודעות רדיופוני עם מעט ידיעות צבאיות המתובלות בשירים עבריים".
אחרים כבר תיארו את השילוב בין אזרחים ותיקים ומנוסים לבין צעירים מלאי אנרגיה ויוזמה; את תהליכי המיון של התחנה; את היכולת ליזום ולפעול במהירות, ללא ביורוקרטיה מסורבלת – כפי שבאו לעולם "הטלפון האדום", מבזקי החדשות, "האוניברסיטה המשודרת" ועוד תוכניות רבות אחרות שהקנו לתחנה יוקרה ורייטינג כאחד; את היד החופשית שניתנה לאנשי המקצוע כמעט ללא התערבות של הממונים בצה"ל בתכנים. נאור מציג בזכרונותיו את כל המרכיבים האלה לפרטיהם, ומוסיף לכך את נקודת המבט האישית של מי שהוטלה עליו האחריות לנווט את הספינה הזו ושעמד במוקד התהליכים הללו. האתגר שקיבל על עצמו נאור כמפקד גל"צ היה מורכב: לשמור על קיומה של התחנה ובה בעת לחדש ולפתח אותה. זו היתה משימה לא פשוטה, בעיקר אחרי קודמו בתפקיד יצחק לבני, שהזניק את התחנה משולי הסקאלה של הרדיו למרכז הזירה התקשורתית. אולי נאור מבקש בספר, בין שאר דברים, גם לקבע בזיכרון את חלקו בפיתוח התחנה, בין לבני שקדם לו, כאמור, לבין יורשו צבי שפירא וסגנו אלון שליו, שגם תקופתם זכורה כקפיצת מדרגה חשובה בדברי ימי התחנה. ד"ר נאור הוא היסטוריון פורה שכתב עשרות ספרים על תולדות ישראל, בהם ביוגרפיות של הרמטכ"לים חיים לסקוב ויעקב דורי, וזכה בשורה של פרסים. אחרי שהנציח אישים ואירועים רבים כל-כך, החליט שהגיעה העת לכתוב גם על חלקו שלו בהיסטוריה של התקשורת בישראל, והוא הראשון במפקדי התחנה שכותב ספר כזה. נאור מכיר את היתרונות של ספרי זכרונות מסוג זה, שלא רק מנציחים את הכותב ומעשיו, אלא גם משמשים מקור מידע לחוקרים שיעסקו בעתיד בתחנה ובתפקודה. גם לחסרונות הוא מודע. ייתכן שאחרים, כך כתב במבוא, זוכרים את הדברים אחרת. כמו בכל ארגון תקשורת, גם בגל"צ היו ויהיו מלחמות אגו ומאבקי כבוד בשאלות מי הציע, מי יזם ומי דחף לתוכניות מוצלחות. מן הסתם יהיה גם עכשיו מישהו שיחמיץ פנים למקרא תיאור כמה מהאירועים. אבל מי שמבקש להבין את דרך ההתנהלות של ארגון תקשורת, ובמיוחד כזה שעצם קיומו מוטל מדי פעם בספק, ימצא עניין בתיאור השגרה המטלטלת של ניהול גלי-צה"ל. כלשונו של נאור: "כמעט כל אחד מהימים היה סוער ומרתק. לא היה לנו בתחנה אף רגע אחד של שקט". לקריאת הכתבה באתר העין השלישית לחץ כאן
פרקים נבחרים מתוך "רדיו חזק" מאת מרדכי נאור העין השביעית | 20.1.14 תורת הקבלה
מחלקת הקריינים כללה באותה תקופה שמות כגון שרה דורון, אלכס אנסקי, פנינה בת-צבי, יעל דן, מיכל רמות ורם תדמור. בין העורכים המוזיקליים ראוי לציין את עמליה רוזן הוותיקה, דובי לנץ, שהלך ותפס מקום מרכזי, וניר חכלילי. הסיפור בה"א הידיעה במחלקה זו שייך ליואב קוטנר, והוא יובא בהמשך [הסיפור אינו נכלל בפרק המובא כאן, באתר "העין השביעית"]. בראש המחלקה הטכנית עמד אריה עציוני, ולצדו פעלו בני איליה, שלמה כסיף, דוד גביוס, שלמה ורבנר וצעירים כדוגמת דני שולר, שאיתו היו לי קשרים מיוחדים והוא יצא איתי לרבות מהקלטות של התוכניות שערכתי.
במקרה אחר הגיע נ' (שאת שמו המלא אני לא מוסר), ובעת המבחנים אמר שהוא מוכן לענות על שאלות רק בנושא אחד – אמנות (ציור ופיסול). כל שאר התחומים לא מעניינים אותו. ככל שניסינו להציג לו שאלות בנושאים אחרים – קיבלנו תשובה שלילית. בסופו של הראיון לא נותרה לנו ברירה אלא להודיע לו שלא נוכל לקבלו עקב התחום הצר מאוד של עניין שהוא מתעקש עליו.
עניינים של אתיקה
גלי צה"ל – מנקודת מבטו של מפקד התחנה
ד"ר מרדכי נאור (79), תושב הרצליה, מדבר בספרו החדש (הוצאת "אבן חושן"): " הסוד והקסם של גלי צה"ל", על תקופה סוערת במיוחד בתחנה הותיקה – שנות ה-70, בהן שירת כמפקד גלי צה"ל, וקודם לכן כסגן המפקד. יום הכיפורים מבצע אנטבה, המהפך, ביקור סאדאת בראי גלי האתר נועם לנדמן | 19.12.13, קול הרצליה
"התמזל מזלי וזכיתי להימנות עם חבורת גלי צה"ל במהלך תקופה ארוכה. הכרתי מקרוב את התחנה ועובדיה ועמדתי בראשה בשנים סוערות", כך מתוך המבוא בספרו של ד"ר מרדכי נאור, מפקד תחנת גלי צה"ל בשנים 1974-1978 (שירת בתחנה מ-1971-1978). מרדכי מציין כי, הספר ברובו אישי ומסופר מנקודת מבטו האישית, על ההתנהלות באותם הימים בתחנה, ומחוצה לה בישראל של שנות ה-70, הכול כך סוערות: "מבצע אנטבה למשל, אף אחד לא ידע מה קורה מאחורי הקלעים. בלילה בין השעה 3-4, קיבלתי טלפון מדובר ראש הממשלה דן פתיר כי מטוסינו חוזרים מאוגנדה בשלום. באותה תקופה רק גלי צה"ל שידרו בשעות הקטנות, ומדהים איך תוך חצי שעה כל המדינה ידעה על המבצע דרכינו". מרדכי החל את דרכו בגלי צה"ל (שירת כאזרח, יש לציין) בשנת 1971 כסגן מפקד התחנה עד שמונה למפקדה בשנת 1974: "אני הגעתי בזמן המהפכה בתחנה, שכבר החלה מיד בעקבות מלחמת ששת הימים, אז התמנה יצחק לבני למפקד התחנה, והרחיב את שעות השידור בתחנה ל-12 שעות. הצבא לא אפשר יותר מזה. גם התוכן השתנה באותן שנים למה שנקרא: שיטת הסנדוויץ' – תוכניות קלות לצד תוכניות כבדות, בדמות מוזיקה לועזית (ביטלס של אותן שנים) לצד מוזיקה עברית, ולצד תוכניות אקטואליה". השינויים הפוליטיים שהביאה עמה מלחמת יום הכיפורים כמובן לא פסחה על גלי צה"ל, כפי שמציג זאת מרדכי: "המלחמה פתחה הכול לגל"צ. למשל, התחלנו לשדר 24 שעות ביממה (בזמן המלחמה נמסרו אין-סוף ד"שים אל חיילים ומחיילים, באמצעות הקלטות ואלפי גלויות). שידרנו ביום שבת עם פרוץ המלחמה ביום הכיפורים, על-פי בקשתו של דובר צה"ל, תחת פיקוח של צנזורים בתוך האולפן (זו אומנות לדעת איך לעבוד איתם) ואיחדנו לראשונה את השידורים עם קול ישראל, במעין אולפן משולב (פעם נוספת הייתה במלחמת המפרץ ב-91). מאז, גלי צה"ל כבר לא חזרה להיות קטנה, ובמינוי שלי ב-1974 האחריות על התחנה גדלה". פרק מיוחד בספרו של מרדכי מוקדש לשידור בזמן מלחמת יום הכיפורים. ד"ר מרדכי נאור נולד בשנת 1934 וגדל בעיר רחובות, עד גיוסו לנח"ל בשנת 1952: "הייתי בגרעין המייסד של קיבוץ נח"ל עוז (בעזה), היאחזות הנח"ל הראשונה, ומה שנקרא אז – נחלאי מול עזה". אחרי שלוש שנים בקיבוץ, עבר מרדכי לתל אביב, שם עסק בעיתונות צבאית: "ערכתי שנים רבות שני עיתונים צבאיים ואף עבדתי בקול ישראל, לפני שהגעתי לגלי צה"ל. האמן לי, התחרות בין שתי התחנות עשתה להו רק טוב, ואני מאד אוהב, מוקיר ומעריך את שתי התחנות הללו". מרדכי נשוי ללאה (עליה נרחיב מעט בפרטים), להם שלושה ילדים ו-9 נכדים. מרדכי הוא דוקטור להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב, שם עבד לא מעט שנים, כתב מעל ל-100 ספרים (מוצגים באתר הבית שלו באינטרנט) ואף שימש כראש החוג לתולדות ארץ ישראל במשך 9 שנים בבית ברל. מרדכי עטור פרסים על כתיבתו ועל הישגיו העיתונאיים, ערך בעברו תוכניות רדיו וטלוויזיה, וכיום ממשיך בכתיבה, ומשמש חבר בועדות ציבוריות שונות. בקיבוץ הכיר מרדכי את אשתו לעתיד – לאה (78), עליה אפשר להרחיב בכתבה נפרדת. לאה היא סופרת (כתבה מעל ל-100 ספרים), פזמונאית, מחזאית, תסריטאית ומתרגמת מוכרת בתעשייה, אשר גדלה בהרצליה. מי מאיתנו לא מכיר את שירי הפתיחה של תוכניות הילדים – נילס הולגרסון ואווזי הבר, הבית של פיסטוק, פרפר נחמד, קישקשתא ועוד ועוד ועוד, אותם כתבה לאה נאור (פרטים נוספים מוצגים באינטרנט, באתר הבית של לאה). אבל לאה מחזירה אותי לנושא שלשמו
מרדכי, תוכל להרחיב בנושא? מרדכי: "עזר ויצמן ז"ל, אז כשר הביטחון בשנת 1977, רצה לצמצם את התחנה ושנשדר רק לחיילים כמו פעם. אנחנו התנגדנו למהלך שכזה, ואני הצעתי לו להחזיר לשימוש מטוסים משנת 1948, כי פעם הם היו טובים. במילים אחרות, ניסיתי להסביר לו, שמה שהיה טוב בתקופה קודמת, לאו דווקא מתאים לימינו. למזלנו היה לנו תומך גדול, והוא הרמטכ"ל דאז – מוטה גור, והוא ביקש מעזר ויצמן לרדת מהעניין. הרמטכ"ל ממש גיבה אותנו". מה משמעות שם הספר? מלבד מלחמת יום הכיפורים, במהלכה גדלה השפעתה של גלי צה"ל בתקשורת, הייתה זו שביתת הטכנאים בקול ישראל, שנמשכה 17 שנים, עד שנת 1991, ששינתה את יחסי הכוחות בין שתי התחנות: מרדכי: "בעקבות השביתה בקול ישראל פסקו שם השידורים בלילה, ומישהו היה חייב לשדר בשעות הקטנות. מכאן התחלנו לשדר 24 שעות ביממה". עודד בן עמי, ארז טל ואברי גלעד, אילנה דיין, סיוון רהב מאיר, יונית לוי, יואב קוטנר, יזהר אשדות ויאיר ניצני, הם חלק מהשמות שצמחו בתחנה. מרדכי: "כל כך אהבתי לעבוד בתחנה ולפקד עליה. לדעתי, מי שעומד בראש התחנה חייב להוביל, אך גם להקשיב לפקודיו (אצלי כל חייל רשאי היה להיכנס לדלתי ולשוחח עמי) ולדעת להעביר הלאה את הלפיד כשמגיע הזמן. אני מרוצה מהתחנה גם היום. בכל דור ידעו להסתגל לתנאים המשתנים, לדוגמא, הקמת גלגל"צ בשנת 1990, או לפני זה, בשנת 1976, כשהייתי המפקד, הבאנו מסוק משטרתי שידווח על התנועה בכבישים, מה שהתפתח מאז ונמשך עד היום כסימן היכר של התחנה". מתוך אפילוג הספר שנמצא בחנויות הספרים מזה שבוע: "אני מסתכל על שנות גלי צה"ל שלי – בחיבה גדולה. אני מאמין שעשיתי עבודה טובה והותרתי חותם על התחנה. אני מקווה שגם אחרים חושבים כך". מרדכי: "חשוב להגיד - גלי צה"ל היא של כולם".
לקריאת הראיון באתר המקומון לחץ כאן
"רדיו חזק" – פגישה משעשעת עם רפול בימים אלה ראה אור, בהוצאת "אבן חושן" ספרו של ד"ר מרדכי נאור, "רדיו חזק" – הסוד והקסם של גלי צה"ל, המספר על גל"צ בכלל, ועל התקופה שהמחבר היה מפקד התחנה, בשנות ה-70. מתוכו מובא קטע משעשע על רפול, עוד לפני שהיה רמטכ"ל. מרדכי נאור | חדשות בן עזר, מכתב עיתי לֵילִי חינם מאת סופר נידח, גיליון מס' 899
היחסים שלנו בעבר עם רפול, עתה אלוף פיקוד הצפון, לא היו לבביים במיוחד. ביקשתי להיפגש איתו בלשכתו, והודעתי שיחד איתי יגיעו סגני צביקה שפירא, ומנהל מחלקת החדשות אלון שליו. לאחר יומיים או שלושה הגיע האישור לפגישה, וזו נקבעה לשבע וחצי בבוקר באחד מימי השישי. נדחסנו למכונית הכרמל החורקת שלי, השכמנו קום מאוד, ובשבע בבוקר כבר היינו בפתח מחנה הפיקוד בנצרת. הגענו לחדר ההמתנה של האלוף ומצאנו שם שישה או שבעה קצינים שהמתינו לראיונות אישיים עם רפול. אלה הביטו בנו כבני אדם בחיות: מה אלה עושים כאן? לבושנו האזרחי והתנהגותנו החופשית נראתה מוזרה בנוף הצבאי המקומי. אחד מהם שאל אותנו מה הביא אותנו ללשכה. הסברנו לו שאנו מגל"צ ובאנו להיפגש עם האלוף. ואתם חוששים? ממה יש לחשוש, התפלאנו. הם הביטו בנו כאילו איננו מבינים את מצבנו. תוך כדי ההמתנה נקראו אותם קצינים בזה אחר זה ללשכת האלוף ושמנו לב, שכל אחד שהה בחדרו של רפול לא יותר משתיים או שלוש דקות. צביקה לחש לי: "נסענו שעתיים הלוך, ניסע שעתיים חזור, והכל בשביל שלוש דקות בפנים?" באיחור קל הוזמנו פנימה. רפול סקר אותנו כאילו הוא מתכנן כמה זמן להקציב לנו. שתי דקות? שלוש? ואולי ארבע? הוא היה מנומס דיו להציע לנו קפה. עוד לפני שהובא הקפה החלה השיחה הבאה, והיא מצוטטת במדויק: רפול: אז אתם מגלי צה"ל. אני: כן. רפול: עם מי יש לי הכבוד? הצגתי את שלושתנו ואת תפקידו של כל אחד. רפול: אז למה באתם? אני: אנחנו צוות חדש, שקיבל את הפיקוד על התחנה רק לפני כמה חודשים. מצאנו לנכון להיפגש עם המפקדים הבכירים של צה"ל, כדי לשמוע מהם מה הם חושבים על השידורים, מה נחוץ. רפול: נפגשתם כבר עם הרמטכ"ל? אני: כן. רפול: והתלוננתם בפניו על הצרות שיש לכם בפיקוד צפון? אני: כן. רפול: אז אין לכם יותר צרות כאלה. אני: טוב מאוד. צביקה (מבקש להחזיר את השיחה למסלולה): רפול, מה היית הכי רוצה לשמוע בגלי צה"ל? רפול: שירים רוסיים. אנחנו (כמעט בקול אחד): שירים רוסיים? רפול: למה לא? אלה שירים יפים. הייתי במוסקבה לפני הרבה שנים, במשלחת של הצנחנים, ומכל רדיו ואפילו רמקול בתחנת הרכבת בקעו השירים היפים האלה. אלון: אבל רפול, אנחנו בישראל. רפול: אז מה? אני: אתה מתכוון לשירים רוסיים במילים עבריות? רפול: בטח, מה חשבתם, שאני רוצה שינגנו אצלכם שירים ברוסית. מה פתאום? אני: רפול, ידוע לך כמה שירים רוסיים יש עם מילים עבריות? רפול: המון. אולי חמישים, אולי מאה. אני: נניח שמאה. בשעה אפשר להשמיע לפחות 15 שירים. ביום אחד נגמור את כל השירים ולא יישארו למחר. רפול: מחר אפשר להתחיל מחדש. אני: האם אני מבין נכון, שכשאתה אומר שירים רוסיים, אתה מתכוון גם לשירים ישראליים? רפול: כן. בתנאי שהם יהיו דומים לשירים רוסיים. ראינו שלא נצא ממנו. בינתיים הביאו לנו את הקפה ופרוסות לחם מרוחות בריבה. טעמנו מהן ושתינו את הקפה, שהיה בעצם תחליף קפה. אחרי עשר דקות – נצח לפי שעונו של רפול - הוא אמר: "חברים, תנו לאלוף הפיקוד לעבוד. סעו לשלום." יצאנו מלשכתו, הגענו למכונית ויצאנו לדרך. היינו המומים. אף אחד משלושתנו לא חווה בחייו פגישה מעין זו. כשחזרנו לתחנה סיפרנו את עלילותינו ומאז נקשרו ברפול השירים הרוסיים לבלי התר. ואולי אני טועה, והוא דיבר עליהם בלהיטות אין-קץ גם קודם לכן. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ מאמר של רפי מן על הספר "רדיו חזק" שפורסמה בגיליון 'קשר' 46, מדור 'קשר לספרים' של 'המכון לחקר העיתונות והתקשורת היהודית ע"ש שלום רוזנפלד". גלי צה"ל, בגוף ראשון מרדכי נאור, רדיו חזק: הסוד והקסם של גלי צה"ל, רעננה, אבן חושן, 2014, 479 עמ'.
"עורך נמרץ, בעל רעיונות, בוטה מאוד", אשר ניהל את התחנה כ-One man show באופן שעורר ביקורת. אבל עם הצלחה קשה להתווכח – כך מתואר לבני בספרו של מרדכי נאור, רדיו חזק (עמ' 22, 29). לבני שינה את תכני התחנה בעיקר על ידי כך ש"משך נמרצות לכיוון האזרחי", כותב נאור, ויצר רושם שהתחנה איננה רק של צה"ל אלא של "עם ישראל כולו". המאמץ ליציאה מכוונת מד' אמות הצבא הכעיס לא פעם גורמים בכירים במערכת הביטחון. הם התקשו לבלוע את האנומליה של גוף צבאי הנהנה ממעמד כמעט עצמאי בתחומי התוכן. נאור היה שותף להצלחת התחנה בימי לבני, כאשר כיהן כסגנו מ-1971. שלוש שנים אחר כך החליף אותו בתפקיד מפקד התחנה. מוטיב מרכזי בספר הוא מאבקו המתמשך לשמר את המורשת האזרחית שעיצב לבני ואף לחזק אותה. מדובר במאמץ כמעט יומיומי, שבו לצד חיזוק התחנה ופיתוחה נדרש המפקד לנהל מאבק קבוע בניסיונות של גורמים במערכת הביטחון לצמצם את עצמאותה המקצועית. כל מי שמבקש להבין את דרך התגבשותה והתקבעותה של האנומליה בדמות תחנה הצבאית המשגשגת במדינה דמוקרטית ימצא בפרקי גל"צ של נאור תיעוד מפורט ומרתק. כטבעו של ספר זיכרונות מקצועיים מסוג זה, גם רדיו חזק מורכב בעיקר מרצף כרונולוגי של אנקדוטות. כמעט כל אחת מהן איננה רק בחזקת סיפור אישי קטן, אלא גם אבן נוספת בפסיפס, שהוא בבחינת דו"ח מקיף. לא רק על דרך ניהולה והתנהלותה של תחנת שידור, אלא גם של ארגון היברידי ייחודי: יחידה צבאית שהיא גם ארגון תקשורת הפונה לקהל הרחב. נאור מדגיש בספר את היתרון המשמעותי הטמון בכך שמפקד התחנה איננו איש צבא אלא אזרח, בהתאם למסורת שנשמרה מאז ימי לבני עם חריגות מעטות. כמה מהאירועים שעליהם מספר נאור מתעדים את הצעדים הראשונים בתהליכים שהשפיעו לאורך זמן על התחנה בפרט ועל מפת התקשורת בישראל בכלל. אחד מהם היה הפעלתו ב-1977 של "הטלפון האדום" בחדר החדשות של גלי צה"ל והקמת מערך מבזקי החדשות (עמ' 375-367). "הטלפון האדום" היה אחד המיזמים החלוציים בתחום, שהוא עתה חלק בלתי נפרד מעולם התקשורת: שימוש בתכנים המסופקים על ידי צרכני החדשות (UGC, User Generated Content). להפיכתם של המאזינים לספקי מידע בישראל אחראי העיתונאי הוותיק ישעיהו בן-פורת ז"ל, שסיפר לנאור על תחנת רדיו צרפתית המקבלת ב"טלפון אדום" מידע ממאזינים. הפעלת "הטלפון האדום" שעליו הופקד העיתונאי צבי רימון, לוותה גם בשידור שהחל אז של מבזקי חדשות, שכללו "פריצה לשידור" כל אימת שהגיעה ידיעה חשובה. היה זה עוד שלב בחיזוק עצמאותה של גלי צה"ל, שכן באותה תקופה עדיין המשיכו להעביר בגלי צה"ל מדי שעה את מהדורת החדשות של קול ישראל. את דיווחי מערכת החדשות של גל"צ אפשר היה לשמוע עד אז רק בארבעה יומני חדשות במשך היום. גם נוהל חדשני זה של מבזקי חדשות לא רק בשעה עגולה, ששבר את מוסכמות השידור בעשורים הראשונים למדינה, הפך מאז לחלק בלתי נפרד משידורי הרדיו והטלוויזיה. נאור מציג גם את המאבק הפנים ארגוני שהיה כרוך בהפעלת "הטלפון האדום". אנשי מערכת החדשות קיבלו, לדבריו, "רגליים קרות" ערב הפעלת המיזם החדשני, לא רק מחשש לאמינות המידע שיגיע מהמאזינים, אלא גם מהקושי של כתבי התחומים השונים לספק מידע למבזקים מסביב לשעון. המתנגדים אף הודיעו תחילה כי לא יסייעו לרימון במבזקים. למרות זאת הושקו "הטלפון האדום" והמבזקים והיו לאחד מסמלי גל"צ, שאומצו עשורים אחר כך על ידי ארגוני תקשורת אחרים. פרשה אחרת נוגעת ליום שבו נטמנו לראשונה זרעי שידור הפרסומות, תחת ההגדרה המכובסת "תשדירי שירות וחסויות" בגלי צה"ל, סוגיה שעוררה בשנים האחרונות ביקורת חריפה בעיקר מצד בעלי תחנות הרדיו האזורי-מסחרי. גם אירוע זה התרחש בשנת 1977, כאשר משלחת ישראלית ראשונה יצאה לקהיר, שבועות ספורים לאחר ביקורו של הנשיא סאדאת בירושלים. מערכת הביטחון לא הסכימה לממן את הפעלתו של קו השידור הבין-לאומי היקר לבירה המצרית כדי לאפשר את השידור משם. בצר לו פנה נאור לגורמים אזרחיים והשיג את המימון מבנק דיסקונט, תמורת קרדיט לבנק בתחילתו ובסיומו של כל שידור ממצרים. האלתור והחוצפה של מפקד גלי צה"ל במקרה זה עלו לנאור בנזיפה אדמיניסטרטיבית מראש אגף כוח אדם על חריגה מסמכות ועבירה על פקודת מטכ"ל "האוסרת קבלת טובות הנאה ממוסד שאינו צבאי עבור יחידה צבאית", וכן על עברה על האיסור לשדר שידורי פרסומות. אבל השורה התחתונה היה העיקר: "הקו פועל, הכתבות מעוברות מקהיר, ותחנת גלי צה"ל שוב יצאה כשידה על העליונה" (עמ' 409-408). דוגמה נוספת החושפת את הדי-אן-איי הגל"צי היא הפעלת "האוניברסיטה המשודרת". זו נולדה, כעדות נאור, כחלק ממהלך שנועד "לסתום את הפה לכל המלעיזים", על רקע ביקורת על התחנה עקב ריבוי תכניות המוסיקה הקלה המשדרות, כך נטען, "רדידות תרבותית". בשיתוף עם אוניברסיטת תל-אביב הושקה סדרת ההרצאות. בתכניות מסוג זה אין חידוש. עוד ולדימיר לנין יזם בראשית ימי הרדיו שידורים כאלה להמוני הפועלים. גם העלות נמוכה, כמעט אפסית, כלשונו של נאור: "פרופסור או דוקטור יישבו באולפן, יבהו בזכוכית וידברו חצי שעה מבלי שיקבלו אגורה שחוקה" (עמ' 379). אלא שבמקרה של גל"צ יושמה גם כאן האסטרטגיה שגיבש יצחק לבני, שאפשרה להפוך את תחנת השידור לגוף שתהודתו ומעמדו גדולים פי כמה מממדיו האמתיים. הדבר נעשה בראש ובראשונה באמצעות פעילות יח"צנית נמרצת, הכוללת דיווחים מתמידים על השקת מיזמים חדשים ועדכון העיתונות על התפתחויות משמעותיות. העצמת הארגון ומיצוב תרומתו התרבותית והחינוכית נעשתה גם על ידי עריכת פרויקטים נלווים לשידור, כהפקת אירועים פומביים, ובמקרה של "האוניברסיטה המשודרת" גם בהפיכת תמלילי השידורים לסדרת ספרים מצליחה בהוצאה לאור של משרד הביטחון. פעילויות מסוג זה העניקו לתחנה לא רק יוקרה; הן גם חיזקו את אפוד המגן הציבורי שלה נגד יוזמות לסגירתה, לצמצום פעילותה או להעברתה לידיים פרטיות. לניסיונות עקרים אלה מוקדש חלק מהספר, ובעיקר ל"רוח הרעה" שנשבה באותן שנים מלשכת שר הביטחון דאז, עזר וייצמן. נאור מתאר את המאמצים האישיים הרבים שהיה עליו להשקיע, יחד עם בכירים בתחנה, בפעילות שתדלנות מקיפה מלשכת ראש הממשלה דרך לשכות הרמטכ"ל וקציני בכירים אחרים. גם בפרקים הללו יכול הקורא לרדת לשורשי האנומליה של גל"צ, ולקבל שיעור על הדרך שבה מתנהלות מערכות ביורוקרטיות פוליטיות בישראל ומנוהלים משברים ונפתרות בעיות. בכותרת המשנה של רדיו חזק מבטיח נאור להציג את "הסוד והקסם של גלי צה"ל". רצף האירועים שמובא בספר, מחיי היום-יום של התחנה, דרך השקת תכניות חדשות ונוהלי קבלת חיילים חדשים ועד להתמודדות עם משברים ואירועים מרכזיים, תורמים למימוש הבטחה זו. כל מי שמתעניינים בתולדות התקשורת בישראל צריכים לקוות כי מנהלי תחנות שידור נוספים, וכמותם עורכים ראשיים של עיתונים ומגזינים, יישבו גם הם לכתוב את זיכרונותיהם המקצועיים. תיעוד כזה, אף שהוא מתמקד בתיאור פועלו של אדם בגוף הראשון, מרחיב את הידע ומעשיר את ההבנה לגבי המוסדות, התהליכים והדילמות של עולם התקשורת.
לצפייה בראיון במסגרת התכנית "שישי בחמש" בערוץ 23 (מתאריך 20.12.13 מדקה 44:38-49:44) לחץ כאן להאזנה לראיון במסגרת התכנית "שש עם ענת דולב" ברשת ב' עורכת ומגישה: ענת דולב (מתאריך 5.1.14 מדקה 2:10) לחץ כאן לקריאת התייחסותו של פרופ' דוד אסף בבלוג "עונג שבת" לחץ כאן |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||